Motoexpedice 2017

Jako cíl naší motoexpedice jsme si letos vybrali Litvu a Lotyšsko. Pochopitelně jsme neočekávali žádná horská panoramata, spíš krásnou přírodu, moře a pohodové lidi.

Odjezd byl naplánován na 21.7.2017 na 6. hodinu ranní od obchodu našeho kamaráda v Kostelci n/Č lesy.

Účastníci motoexpedice – Piškot, Frudla, Pavka, Mára, Vojtis, Norbis, Peters (který s námi jel poprvé)David a Eliška.

Pátek 21.7., polojasno 25˚celsia

První den nás podle plánu čekala cesta do Polska, konkrétně do města Lodž, kde jsme měli přes booking objednaný hotel Focus. Nakonec jsme z Kostelce odjeli v 6.40 hod., přes Hradec Králové, Náchod a Klodzko (nájezd na dálnici směr Varšava) až do města Lodž. Tam jsme dorazili okolo 16. hodiny. Po osprchování jsme vyrazili na prohlídku města, které nás bohužel dost zklamalo. Ve staré zástavbě, kde jsme byli ubytovaní, byly staré činžovní domy, ale dosti zanedbané a mnohdy neobyvatelné. Po dlouhém hledání restaurace proběhla večeře a nějaké pivko, poté se šlo spát.

Dnes jsme najeli celkem 480 km.

Sobota 22.7., polojasno 22˚celsia

Ráno odjezd v 8.40 z Lodže směr Varšava, Lomža, k našemu cíli – Mazurským jezerům. Ubytování máme domluvené v obci Wydminy v dětském centru. Po cestě byl poměrně velký provoz, hlavně za Varšavou, kde končí dálnice. Vzhledem k nehodě tady narostla kolona na cca 10 km. Kolonu jsme předjeli, v Lomže se nám zadařil velmi chutný pozdní oběd. Okolo 16. hodiny jsme dojeli do Wydminy. Po sprše jsme vyrazili na pláž. Cestou jsme potkali Davida s Eliškou, kteří za námi vyjeli až dnes. Z České Třebové do Wydminy to měli 880 km. Na pláži jsme dali 2-3 pivka a vydali se na večeři do vesnice.

Dnes jsme najeli celkem 388 km.

Neděle 23.7., jasno 24˚celsia.

Po snídani odjíždíme (cca v 8,10 hod.) směr Suwalki, Marijampole, Kaunas, po dálnici A1 do Klaipedy. Cestou jsme si dali první „litevský“ oběd. V Klaipedě jsme přejeli trajektem (cena 2,5 eur za zpětnou jízdenku) do národního parku Kurdská Kosa. Vjezd do parku je zpoplatněn, stojí 5 euro. Kurdskou kosu jsme projeli (49 km) až k Ruské hranici do Kaliningradu. Okolo 18. hodiny jsme se ubytovali v kempu Nida. Za ubytování platíme cca 12 euro. Postavili jsme stany, pojedli a okolo 20. hodiny jsme poprvé zamířili k Baltskému moři. Cesta k moři trvala z kempu cca 10 minut. Ve chvíli, kdy jsme přešli písečný val a spatřili nádhernou písčitou pláž se zapadajícím sluncem, všem vyrazil dech úchvatný pohled. Poprvé jsem usoudil, že tato cesta má smysl, už jenom pro tento pohled. Po návratu od moře, už následuje jen sprcha a spánek. V noci sprchlo cca od 24,00 - do 4,00 hod.

Dnes jsme najeli 481 km.

Pondělí 24.7., jasno 25˚celsia

Ráno snídáme z vlastních zdrojů, okolo 8,30 odjíždíme zpátky – na trajekt do Klaipedy. Ještě jsme se zastavili v Neringe na druhou snídani – čerstvé uzené ryby. Z Klaipedy podél pobřeží přejíždíme do Lotyšska (do Liepaly), v okolí Pavilosty obědváme v motorkářské hospodě. Následně po 16. hodině příjezd do kempu ve Ventspils. Cesta Lotyšskem nás velmi překvapila: Je zde minimální provoz, a navíc restauraci nebo benzínku najdete zpravidla po 50 km. Kemp ve Ventspils je nádherný moderní kemp na nejvyšší úrovni. Cena i s elektřinou činí 90 eur (pro 9 lidí). Po postavení stanů jsme opětovně šli na pláž. Proběhlo koupání, pivo v plážovém baru, následované procházkou po pláži k přístavu. V přístavu jsme vylezli na místní rozhlednu. Zpět se vracíme městským parkem. Po večeři následuje „rozprava“, pivko + medovinka a zasloužený spánek.

Dnes jsme najeli celkem 270 km.

Úterý 25.7., jasno 25˚celsia

Ráno odjíždíme okolo deváté, směr národní park Kolkas a Kolka. V Kolce vystoupáme na místní rozhlednu, a obhlížíme místní pláž. Od Kolky pokračujeme po pobřeží do města Roja. Z Kolky do Roji vede cesta borovým lesem, nejezdí zde vůbec žádná auta. V Roje si zastavujeme na oběd. Poté dojíždíme cca 50 km před Jurmalou a začínáme shánět ubytování. Po pěti pokusech nacházíme na ten šestý ubytování ve městě Ragaciems, konkrétně v hotelu Smajdas. Jakmile se ubytujeme, jdeme otestovat zdejší moře – má velmi příjemnou teplotu a dá se zde koupat delší dobu. Vstup je pozvolný: Dá se jít cca 100–150 m daleko do moře, aniž by člověk ztratil „pevnou půdu pod nohama“. K večeři jsme si koupili uzené ryby, to byla dobrota! Padlo nějaké pivko, kořalička a šlo se spát.

Dnes jsme ujeli celkem 196 km.

Středa 26.7., jasno 26˚celsia

Odjezd byl dnes velmi včasný: již před 8 hodinou. Jedem stále po pobřeží až do Rigy. Zde jsme zaparkovali v centru, poté jdeme na obhlídku starého města. Poté vyrážíme do Carnikavy. Bohužel zde jsme nanašli rybí trh s ochutnávkou ryb . Proto jsme se rozhodli jet pomalu zpátky do Litvy, a to přes Jelgavu do Šiauliai (čtvrté největší litevské město). Cestou zastavujeme na poutním místě Litevců – na Hoře křížů. První z tisíce křížů na vrcholu nevelkého pahorku Litevci vztyčili asi v první polovině devatenáctého století. Šlo o vzpomínku na zabité vlastence, kteří se roku 1831 postavili ruskému útlaku. Po prohlídce se ubytováváme v Pirceu Slives.

Dnes jsme ujeli celkem 295 km.

Čtvrtek 27.7., polojasno 25˚celsia

Po snídani v hotelu vyrážíme směr Vilnius. Po příjezdu do Vilniusu parkujeme pod hradem (na parkovišti) a vyrážíme na prohlídku města. Historické centrum je jedno ze 4 míst v Litvě zapsané na seznam světového kulturního dědictví UNESCO. Nejprve nás čekal výšlap na starý hrad, a potom ještě procházka a focení v historickém centru města. Vilnius se nám líbil mnohem více než Riga. Po cca 2,5hodinové prohlídce jsme se vydali do města Trakai na prohlídku ostrovního vodního hradu Trakai jež je současným symbolem Litvy. Před prohlídkou jsme stihli ještě oběd.

Hrad mne trošku zklamal, expozice byla strohá. Samotný hrad vznikl na zbytcích původního hradu. Kompletní rekonstrukce hradu do podoby z 15. století probíhala od roku 1902 až do roku 1978. Ubytování jsme měli zajištěné přes booking v Liupu Kalnas, konkrétně v nádherných srubech u lesa (za 11 euro na noc). K večeři jsme si ugrilovali buřtíky a zalili je pivkem. Po 23. hodině jdeme spát. Dneska to byl super den.

Dnes jsme ujeli celkem 235 km.

Pátek 28.7., oblačno 23˚celsia

Po snídani z vlastních zdrojů vyrážíme směr Polsko. Po průjezdu litevsko-polských hranic jsme se vydali směr Lomža a začalo utrpení: V Polsku je opravdu neskutečný provoz. Před Lomžou jsme pojedli a valili dál. Za Lomžou nás stihla velmi silná bouřka, takže jsme pěkně zmokli. Po půlhodinovém čekání na pumpě oblékáme nepromoky a v dešti pokračujeme v cestě ještě asi hodinu. Ubytování máme zamluvené v hotelu Bátory v Tlusczy. Ještě že tak – můžeme si aspoň usušit boty. Po sprše večeříme v hotelové restauraci, kde pokračujeme pivkem a den zakončujeme zaslouženým spánkem.

Dnes jsme ujeli celkem 421 km.

Sobota 29.7., polojasno 22˚celsia

Po hotelové „super-snídani“ nakládáme kufry a okolo 8. hodiny ráno už jedeme směr Varšava, Lodž, Wroclav, na hraniční přechod Lubowka-Královec, dále pokračujeme na Trutnov, Hradec Králové, Poděbrady až ke konci naší cesty: Kostelci n/Č lesy.

Dnes jsme ujeli celkem 680 km.

Tato dovolená byla zcela jiná než ty předešlé  viděli jsme krásnou přírodu, moře, písečné pláže, ochutnali nová jídla a každopádně si vyčistili hlavy. Všechny stroje vydržely, až na pár drobných technických poruch. Každopádně jsme dojeli zdraví a v pohodě. Motoexpedice Baltic mission se zúčastnilo 9 lidí, většina již tradičních členů + jeden elév: Peters. Doufám, že se dovolená všem líbila, s výběrem míst a ubytování byli spokojení.

Na závěr bych použil slova našeho kamaráda Davida, který se od nás odpojil za jízdy, protože není z Kostelce, a odchýlil se z trasy. Po návratu mi sdělil toto: „Mrzí mne, že jsme se s vámi nemohli rozloučit a prosím všem poděkuj za super dovolenou. Tak kluci: Za rok možná znovu – bude mi ctí“.